ansgaatfietsen.reismee.nl

Santarcangelo di Romagna

vannacht slecht geslapen met oordoppen, ik had een kamer aan een hele druk straat, en kon daardoor ook niets open zetten. Eerst weer een heel stuk door Ravenna, langs de stadsmuur, daar bovenop wandelen of fietsen. De eerste 10 km ging over een slecht wegdek, waar auto's rijden en toen 9 km door een pijnbomenbos, geen mooi fietspad, zand of gras en steentjes. Maar het reed wel lekker fris. Ik moest mezelf aanduwen, onderweg een kop koffie zittend gedronken. In Italie drink je meestal koffie staand aan de bar. Er waren genoeg koffiebars als je langs de kust rijd. Heb ook nog even op het strand gekeken, waren weinig mensen. Toen was het Tijd voor mijn broodje, ergens buiten het dorp. In de schaduw van een boom langs de kant van de weg waar ik onder kon zitten, heb ook maar meteen mijn ketting gesmeerd. Dan moet moet alles van de fiets af want ik zet hem op zijn kop, kan ik er beter bij. Daaarna reed het weer wat beter. Mijn logeeradres was een B en B en niemand wist waar het was, na 1 uur zoeken en vragen kwam ik aan. Ook hier is weer geen restaurant in de buurt of ik moet 5 km fietsen, nou, dag, dat doe ik niet. Maar weer een pizza, want die zitten overal.

Morgen een kort stuk, naar Pennabilli ligt ten westen van Rimini, want ik kon geen overnachting vinden en het komt beter uit met de dag daarop, want dan moet ik veel klimmen

Nog steeds warm

Vandaag wordt het weer 80 km, want het is een saai stuk wat ik moet fietsen en daar wil ik geen 2 dagen overdoen. Het zijn van die rechte hele lange wegen, door de Po vlakte. Dan kom ik aan in een stad met veel fietsers, Verona. Ik heb even door het centrum gelopen, om te eten. Ooit kom ik hier terug voor de mozaïeken, want daar is Verona bekend om.

Vrije dag

Werd om 9.30 u wakker. Ontbijt bestond uit toast en koffie, ik had ook niet veel trek. Er stond een wasmachine, dus kon ik mooi alles even wassen. overal hangertjes in de kamer, maar door de warmte droogt het snel. Toen de dagelijkse bezigheid, overnachting voor de volgende dagen. Eerst kijken hoeveel km, zitten er stijgingen in. Wordt een beetje moeilijker want in die dorpjes waar ik langs ga, is meestal geen overnachting, morgen maar weer een lange dag, komt beter uit en de weg is weer makkelijk. De temperatuur blijft 27°. Het is ongeveer nog 450 km en ik denk nog een week.

ik ben na de middag even Ferrara in geweest, maar mijn benen wilde niet, dan maar ijs eten en later nog een. Eten gekocht om thuis op te warmen. Op een vrije dag de plaats gaan bekijken, lukt meestal niet, daar ben dan veel te onrustig voor wil liever kijken hoe ik verder moet. Morgen ben ik Ravenna.

Wat n dag

Vertrok wat vroeger omdat het warm is, eerst nog even een broodje kopen. Ik zat meteen op de route en het zou een makkelijke dag worden, vlak, soms geen huis te bekennen en dan ineens een klein dorpje. Om 13.00 u is het stil want dan is iedereen naar huis. Tijd voor mijn broodje. Wilde niet in de volle zon en zag een hele grote schuur met landbouwwerktuigen, daar kon ik mooi mijn rustpauze nemen. De route bekeken, en schrok mij dood. Ik heb mij vergist in de afstand, nu had ik er 50km opzitten en ik moest nog 80km. De persoon opgebeld of ik een dag later kon komen, maar dat ging niet. Nou wat doe je dan, rustig blijven en denken, eens zal ik aankomen. Ik had genoeg eten en drinken bij me. Omdat het een makkelijke route was viel het nog reuze mee, veel afstappen en wat drinken of eten, ijs en koffie onderweg. Ik kwam om 20.20u aan en was niet eens kapot, er stond 134 km op mijn metertje. Daarna moest nog een kwartier wachten tot iemand kwam met de sleutel, want ik had een appartement. Een aardige man in een grote auto, hij woonde 7km verder. Gauw gedoucht, en dan kijken of er nog eten te krijgen is. Wat een bofkont ben ik om de hoek zat Mc.donald. Lekker sla, patat en kip.

het was toch een heerlijke dag, de warmte viel reuze mee. Op de fiets merk je het niet eens, je moet af en toe een beetje bijsmeren. Vandaag was het de geboortedag van mijn moeder en zij had meestal mooi weer. Dan denk je verjaardag vieren met 9 man in een kamer van 4x4, loeiheet. Wat een tijd.

Een warme dag

De zondag is dezelfde als de zaterdag, want om 9 u is er best wat leven op straat. Ik vertrok wat vroeger om de warmte in de middag te mijden en ik wil wat meer km maken. In de ochtend gaat het voor de bakker, maar nadat ik even gezeten gaat het moeizamer en de laatste 15 km zit ik af te tellen. Ik moest vandaag ook een paar keer lopen en het gekke is, als je dan op de fiets zit denk je oh ik had daar een mooie foto kunnen maken. In de middag wordt het ook rustiger en saaier. Vandaag zit ik in Verona, de stad van Romeo en Julia, ik ga de stad niet bekijken, dat heb ik toen met Gerard al gedaan. Ik heb het wel helemaal doorkruist om bij mijn hotel te komen, is een voordeel want morgenochtend ben ik er zo uit.

Morgen fiets ik naar Ferrara, en dat wordt ook een pittige dag wat de warmte betreft. Ik reken op een vlakke weg, maar zal er toch wat langer over moeten doen, 27° gaat in de benen en je billen zitten. Daar blijf ik een nacht langer, misschien ga ik de stad bekijken, alhoewel met die warmte fiets ik liever dan dat ik moet lopen, misschien kan dat wel met de fiets. Ik zit in het centrum, dus niet zeuren, gewoon doen.

Zaterdagse fietsers

Het is ook in Italie, zaterdag fietsdag. het fietspad waar ik op rijd is erg gewild bij de wielrenners omdat het stijgen en dalen is. De meeste wielrenners zijn privé, dus man en vrouw of wat vrienden ook wel vader en zoon. in Duitsland had iedereen een fietshelm op, hier in dit gebied de helft en de mensen op een gewone fiets helemaal niet. Ik rijd veel door de wijngaarden, en ook nu had ik een overnachting bij een wijnboer die dan ook een klein hotelletje heeft. Helaas ligt dT altijd in een dorp bovenin.

Al 3 weken gefietst

ik ging Vanmorgen om 9 u weg want ik wilde vanmiddag wat vroeger aankomen. Kaltern/Caldaro ligt in een wijnstreek en het plaatsje moet leuk zijn. Het weer was goed en ik dacht veel af te dalen. Leuk gedacht als je niet de route langs de Indige rivier neemt, maar hogerop door/langs de fru itbomen. In het beging gaat het goed maar ala er een paar achter elkaar komen Is het toch afzien. Vooral als je steeds van die jonge gasten op hun lichte fietsjes voorbij ziet rijden. En als je de mensen die naar beneden zeilen ziet , ze lachen altijd. En dan denk ik jullie moeten ook weer omhoog.

Ik zat mijn broodje te eten op een bankje, kwamen er twee vol bepakte fietsers op het andere bankje zitten. Nou dan heb ik niet te klagen, zoveel bagage. Zij wilden een tocht maken van ongeveer 6 maanden, naar Shanghai of zo. Zit ik mijn broodje op te peuzelen, eten zij een tomaat met een rijstewafel. Ja zo een lange tijd moet je helemaal op de centen letten, zij hadden van hun werk vrij gekregen. En wanneer zij terug kwamen konden zij zo weer aan de slag. Zij kwamen uit Bern Zwitserland en daar is het geen probleem.

Onderweg reed ik langs de fruitbomen, zit daar tussen de bomen een oud stel, ik wilde wel een foto maken maar durfde niet, want zij hadden een tafeltje gedekt met een kleedje en 2 houten borden en hun brood daarop met daarnaast een thermoskan, 2 gewone stoelen, hun auto stond bij de weg. Zoiets maakte je in de vijftiger jaren mee.

morgen naar Isera vlak voor Roverento, wordt 27° maar als je fiets merk je het niet en ik moet nu een beetje opschieten. De dag erna wil ik voor Verona stoppen, maar eerst kijken hoe het gaat met die warmte. Ik neem ook geen vrije dag, met lopen heb ik helemaal moeie benen.

Lekker met de bus

na zo'n dag als gisteren is de volgende dag altijd geweldig. Bij het ontbijt met een jongeman gesproken die ging naar zijn huis in Wenen, gestart vanaf St.Moritz. Hij wilde er 14 dagen over doen met vrije dagen er tussen. Hij reed ongeveer 120 km per dag, doe ik 2 dagen over.

Wist niet aan welke kant ik bij de bushalte moest staan, een meneer zei dat het niets uitmaakt. Want hij maakt hier een rondje. Nou mooi niet, heb een half uur op de bus gewacht toen kwam er 1 aan de andere kant, ben er gauw heen gegaan, ja hij ging naar Nauders, maar ik stond bij de verkeerde kant. het kostte 3,50 euro en de fiets rekende hij niet, ik was de enige in de bus. In 10 min was ik bovenop de berg, je zou toch gestoord zijn om dat te lopen met 11 haarspeld bochten. Daarna moest er toch nog 6 km 3% geklommen worden. En toen ging het geleidelijk en soms hard naar beneden en even later weer omhoog. Ik dacht dat het 15° zou zijn maar dat was een vergissing, het was 24°. Ook de verkeerde kleding aan.

bij de grensovergang bij Nauders ben ik twee jaar geleden geweest met de wandelvakantie. En ook toen waren wij zo verbaasd want er staat een groot douanekantoor leeg, omdat er is geen grens meer Is.

Mijn remmen gingen nog al te keer net of er zand tussen de remblokjes zaten, bij de bushalte mijn velg schoongeveegd. De fiets wordt achterop de bus gehangen, ik moest wel helpen. In Nauders een rijwielhersteller gezocht, dat was een garageverkoop en fietshersteller. Hij bekeek mijn remblokjes en die waren totaal versleten, dus hij verving voor en achter. In leusden had mijn fiets vlak voor ik wegging nieuwe blokjes gehad, maar hij maakte vreselijk geluid bij het remmen, daar ben ik 2 keer voor terug geweest. Ik zei dat ze te dicht op de velg zaten maar dat was niet waar, volgens mij wel.

Ik zit nu in Schlanders/Silandro, hier zijn Gerard en ik in 2008 begonnen met een fietstocht naar Verona, mijn route gaat meer hogerop, maar ik wil hetzelfde fietspad volgen wat wij toen gefietst hebben. De fruitbomen staan nu gedeeltelijk in bloei en het is mooi weer, dat is al anders dan toen. Morgen wordt het weer zonnig en temp. 23°, wel warm maar beter dan regen.